Thursday, August 26, 2010

Mengenali Al Quran

Sempena hari nuzul quran hari ini, tersentuh hati ini bila mengetahui al- Quran telah di turunkan lebih 1044 tahun yang lalu. Bermakna terpisahnya aku dengan rasulullah juga dalam tempoh tersebut. Telah lama baginda meninggalkan umatnya tapi satu naskah kalam Allah nyata berada di depan mata kita. Tapi diri ini hanya tahu membaca tanpa mengetahui maknanya.

Hanya selepas aku melawati makam rasulullah dan rumah Allah di mekah, aku kini mula cuba memahami makna yang tersirat di kitab mu ya Allah. Beri kan aku kekuatan untuk terus membaca dan memberi aku petunjuk mu. Aku tahu kesilapan dan engkar perintah mu itu selalu aku lakukan dan aku percaya engkau akan membuka pintu hati aku untuk menerima rahmat mu.

Mungkin di negara ini mengangkat al-Quran sebegitu tinggi sehinggakan kami merasakan al-Quran itu hanya untuk bacaan eksklusif. Namun kesilapan pandangan itu gugur kerana aku melihat mereka di tanah suci mu membacanya seperti bahan bacaan yang komersil. Alangkah indahnya jika terdapat umat islam di negara ku ini membaca al quran sebagaimana mereka membaca naskah yang lain. Mungkin al-Quran tafsiran dalam bahasa seharian ku, perlu di keluarkan dalam bentuk cerita yang lebih menarik agar ramai mengetahui maksud yang tersirat disertakan dengan kisah kisah sejarah islam terdahulu hingga kini dengan gaya bahasa yang lebih catchy.. Aku pasti Al quran akan meresap ke dalam naluri kita semua dengan lebih cepat. Insyaallah.....

Ya allah indahnya kalam mu....
Akan ku tunggu saat itu.......

No comments:

Post a Comment